onsdag 12. november 2014

Grunnkurs i foto med Se og lær - del 3

Fotokurs del 3 – Lukkertid – Min erfaring, hva lærte jeg og hva kan jeg bruke det til?

I denne delen av fotokurset er det fart og spenning, og det å kunne ta bilder av noen som er i bevegelse. Jeg lærer om hvor viktig lukkertiden er, og hvordan den virker inn på bildene mine.

Lite lys tenger en lang eksponering, mens mye lys trenger en kort eksponering. Kort lukkertid vil fryse bevegelsene mer, enn det en rask lukkertid vil gjøre.

Jeg noterer og prøver ut på kamera mens kurset går, men fortsatt så er lukker, blender og tid for lys litt uklart for en amatør som meg. Jeg går tilbake til tidligere leksjoner, og finner igjen notatene mine vedr blender og lys. Lavere tall for blender gir mer lys på bilde, høyere tall for ISO gir mer lys, og for lukker er det igjen lavere tall (eks 1/10) er lang lukkertid, mens 1/250 er en raskere lukkertid.
Jeg er igjen veldig usikker på hvor jeg stiller de forskjellige funksjonene på kamera, for blender og lukker forandrer seg automatisk når jeg skrur på de forskjellige bokstavene på hjulet øverst på kamera. Her har jeg utrolig mye å lære, og jeg ser allerede nå frem til neste leksjon av kurset.

Her et eks på lukkertid:
1/10 i lukkertid vil aldri kunne fryse en rask bevegelse. Kortere tid f eks 1/500 er en rask lukker, og vil klare å fryse en rask bevegelse. Skal jeg ta bilde av noen som sitter stille, så er lukkertiden på 1/8 passe å bruke.

Panorering (følger en i bevegelse og tar flere bilder av personen/bilen som suser forbi) Her trengs det litt lengere lukkertid, og følgefokus på kamera stilles til Ai-focus, og med fokuspunkt i midten. Etter å ha prøvd dette ute, så skjønner jeg at dette trengs det trening på. Det å få et flott bilde hvor hovedpersonen er i fokus, mens bakgrunn er uskarp, det er utrolig gøy å prøve på og jeg merker at her kan det blir mange spennende bilder.

Jeg synes dette var veldig lærerikt, og jeg kommer nok til å benytte meg av denne muligheten mange ganger. For med en sønn som er full av energi, og som stadig er i bevegelse så er dette helt topp for meg som fotoamatør.

Her er noen av bildene som ble tatt, når jeg prøvde meg på panorering.





Oppsummering av del 3 av fotokurset må være at det viktig med riktig lukkertid i forhold til å slippe lys inn.  Tydelig fokus på noen i bevegelse, med uskarp bakgrunn trenger enn lengere lukkertid, enn noen som sitter stille.

Det er også viktig å tenke på brennvidde i forhold til lukker. Brukes det en linse på 200 mm – så bør det brukes min 1/250 i lukkertid.

Selv om jeg til tider fortsatt klør meg i håret, så føler jeg at jeg har kommet et stykke videre på veien til å få det gode bilde. Jeg suger til meg den kunnskap jeg kan få, og synes det er utrolig fint at Peder Songedal viser eksempler på bildene han tar. Jeg synes dette gjør det mer tydelig, og det blir lettere å se forskjell på de forskjellige innstillingene.

Nok en leksjon er gjennomført, og nok en ny huskelapp i fotoveska.

Gleder meg til neste.


Vivishageroms fotoblogg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fra snø til sol

Mandag var det snøvær, ja egentlig i hele helga har det vært snøvær på Lillehammer. Dette er min vei til jobb mandag morgen. Eg...