lørdag 15. november 2014

Grunnkurs i foto med Se og lær - del 4

Fotokurs del 4 – Opptaksmodus – min erfaring. Hva lærte jeg og hva kan jeg bruke det til?

Når jeg hadde sett ferdig denne delen av kurset, så satt jeg igjen med en underlig følelse. Det var som jeg spilte «Vil du bli millionær?» og jeg hadde nådd den første trygge grensen, hvor man ikke taper det man har vunnet, selv om jeg skulle svare feil på neste. En brikke var falt på plass, og jeg kunne for første gang skille blender fra lukker, og ISO fra lys og mørke. En merkelig følelse av ro, men også en viss stolthet over at jeg hadde skjønt det. Nå var jeg virkelig et steg videre opp stigen, til det gode bilde.

Det jeg lenge har fundert på, det handler nettopp denne leksjonen om.

Del 1 - Hva betyr de enkelte bokstavene på det runde hjulet øverst på kamera?

P – program: både blender og lukker beveger seg. Her velges ISO etter det.

S/TV – lukker prioriteten. Her velger blenderen etter det som stilles. Veldig fin å bruke på noe som beveger seg. Det kan være en energisk sønn (som jeg har) eller en elv som renner. Hvis blendertallet blinker må jeg justere ISO etter lukkertid.


På dette bilde stilte jeg inn kamera på S og innstillingen ble, ISO 100, F32 og 1/25

A/AV – blender. Ta bilde av en blomst med skarp bakgrunn – her må jeg liten blender. Denne er veldig fin å bruke på ting som står stille. Stor blender gir uskarp bakgrunn.
F16 er en liten blender, mens F2,8 er en stor blender.

M – manuell. Her styrer jeg alt selv.
Her er et bilde som jeg har stilt inn selv. ISO 800, F5,6 – 1/50



Del 2 – figurene på hjulet øverst på kamera.

Portrett: brukes når jeg skal ta portrett bilde av noen, med uskarp bakgrunn
Her velger kamera 1/125, F5,6 og en ISO 400



Landskap: Liten blender (stort tall) gir god skarphet i hele bilde.

Blomst: dette er macroinnstillingen på kamera. Stor blender for uskarp bakgrunn. Her gjelder det å zoome inn så nært som mulig.

Sport/noen som løper: rask lukkertid slik at personen blir fryst. Her er det fint å bruke følgefokus med rask lukkertid. Bruk høy ISO om det er lite lys.

Måne/stjerne: denne er fin når jeg skal ta bilde om kvelden, og det er noe jeg synes er utrolig spennende. Her blir det lang lukkertid for å få med lys. Den har stor blender.

Nå skjønner jeg litt mer om hvordan jeg kan lettest kan stille inn de forskjellige funksjonene på kamera, og jeg skjønner også nå om hvorfor dem forandrer seg når jeg vrir på hjulet.

Jeg lar brikken som falt ligge i ro, og griper godt fast i den gode følelsen jeg fikk. Fallhøyden er ikke så stor lenger.

Kunne du tenke deg å ta et grunnkurs i foto?

Vivishageroms fotoblogg

1 kommentar:

  1. Hei Vivi! I kveld har jeg notert ned mye av det du skriver. Veldig lærerikt. Har kameraet foran meg og prøver ut. Heldigvis er det Canon så jeg behøver ikke lete etter det du skriver om. Håper å gå fra det å knipse til å vite hva jeg gjør. Tusen takk! Anne

    SvarSlett

Fra snø til sol

Mandag var det snøvær, ja egentlig i hele helga har det vært snøvær på Lillehammer. Dette er min vei til jobb mandag morgen. Eg...