tirsdag 2. desember 2014

Grunnkurs i foto med Se og lær - del 7 og 8!

Fotokurs del 7 – Fokusering, min erfaring. Hva lærte jeg og hva kan jeg bruke det til?    
 
Denne leksjonen kan tilby følgende:

«Ønsker du å ta bilde når ungene løper eller fotografere en mørk kveld? Med noen tips fra oss klarer du dette lett»

Jeg har virkelig sett frem til denne delen av grunnkurset, for jeg er utrolig glad i å fotografere når det er kveld. Når det gjelder løpende unger, så har jeg jo både vist og fortalt om min aktive sønn tidligere.
Det å fokusere er ikke så vanskelig, men det som er viktig å tenke på er å holde kamera tett og godt inntil kroppen. Da unngår vi risting i kamera og uskarpe bilder.

Fokuspunkt i midten er best å bruke når det er lite lys. Her kan jeg trykke ned knappen på kamera, så flytte kamera til det jeg vil ta bilde av og knipse. Da vil det som jeg vil ha i fokus være skarpt, mens bakgrunnen blir uskarp. (dette blir demonstrert i kurset)
Fokuspunktet kan også flyttes dit hvor det som skal være i fokus er. Med andre ord, få det jeg vil ha i fokus i fokus.

Skal jeg ta bilde av stillestående gjenstander/personer, så er det best å bruke enkelt bilde (one shot) Følge fokus er best å bruke når det er gjenstander/personer i bevegelse.


Da var leksjonen over, og jeg sitter igjen med blanke ark, og mulig som et lite spørsmålstegn. Hvor ble tipsene av som skulle gi meg bedre bilder en mørk kveld? Hvor er tipsene på løpende barn? Ja, jeg har lært tidligere i kurset at jeg kan stille kamera på One shot, og følge fokus, men jeg må innrømme at jeg hadde ønsket meg noen eksempler på aktive barn.

Jeg prøver meg frem selv, og stiller inn kamera manuelt med lukketid, blender og ISO. Noen ganger fungerer det bra, og jeg ser at bildene blir bedre og bedre for hver gang. Det å kunne sette kamerat på kveldsbilder (merket med måne/stjerne), det fungerer også veldig bra til tider.


Litt skuffet er jeg nok, men jeg prøver å fokusere på det jeg allerede har lært, og bruker det aktivt for å bedre det andre.
* * * *

Fotokurs del 8 – Objekter og brennvidde, min erfaring. Hva lærte jeg og hva kan jeg bruke det til?

Leksjonen viser hvordan bilde forandrer seg, ved bruk av forskjellige brennvidder.
Jeg skal i denne delen av kurset få svar på «hvordan skal man vurdere hvilken brennvidde som er riktig å bruke når»? Og når bør jeg bruke telelinse?

Peder Songedal tar mange bilder utover Oslo by, med forskjellige objekter. Starter først tett på, for så og «some» seg utover ved å bytte brennvidde.
Han konkluderer til slutt med at alle motiver har sitt bruksområde.

Spørsmålene på hvilken brennvidde som er best å bruke når? Det får nok være opp til hver enkelt og vurdere.

Når jeg nå skal oppsummere, så vil jeg fortsette med å benytte en linse med brennvidde på 75/300 når jeg vil komme nærmere det jeg vil ha i fokus, og så bruker jeg en linse med brennvidde på 18/55 ved andre motiver.

Her mine bilder tatt med forskjellige brennvidde.


To leksjonen til en gjennomført, selv om det ble litt middels tilbakemelding denne gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fra snø til sol

Mandag var det snøvær, ja egentlig i hele helga har det vært snøvær på Lillehammer. Dette er min vei til jobb mandag morgen. Eg...