fredag 5. desember 2014

Grunnkurs i foto med Se og lær!

Fotogrunnkurs del 9 – Min erfaring, hva lærte jeg og hva kan jeg bruke det til?

Blitslys i mørket heter denne leksjonen av grunnkurset, og tar for seg bruken av blits for å skape et fint lys på bilde.

Når jeg tenker på bruk blits, så tenker jeg mest på mørke innekvelder, men så feil kan jeg ta. Befinner jeg meg på en konsert hvor det er mørkt, koselig kveld ved bålet eller inne ved peisen, så er det lurt å slå av blitsen for å få frem stemningen i bilde. Står jeg langt unna og det er mørkt, så vil nok heller ikke blitsen nå frem. Da er det bedre å justere med ISO.

Jeg trodde at ute i sollyset så hadde jeg det lyset jeg trengte, men det skal vise seg å være lurt å bruke blits. Selv om det er best å ta bilder i skyggen, så kan jeg ved å bruke blits i sollys, få frem et flott lys på bilde, og ikke minst få vekk skygger i ansikt o.l.

Det er lurt å undereksponere blitsen. Jeg justerer det slik på mitt Canon kamera.



Blits kan altså brukes på andre måter enn det jeg har trodd, og jeg skal nok teste ut dette så fort jeg får muligheten til det. Inntil da så kan jeg jo vise to bilder som er tatt inne i stua en mørk desember kveld. Det ene med blits, mens den andre er tatt uten. Dere får velge selv hvilket bilde som er best.





Nå nærmer jeg meg slutten av grunnkurset, og jeg nærmer meg med stormskritt det gode bilde!

Har du lyst til å ta et grunnkurs i foto?
Ta en titt hos Se og Lær
Link:

Vivishageroms fotoblogg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fra snø til sol

Mandag var det snøvær, ja egentlig i hele helga har det vært snøvær på Lillehammer. Dette er min vei til jobb mandag morgen. Eg...