tirsdag 9. desember 2014

Siste del av grunnkurs i foto med Se og Lær!

Fotogrunnkurs del 10 – Min erfaring, hva lærte jeg og hva kan jeg bruke det til?
«Hva gjør jeg med bildene mine»

Peder Songedal viser hvordan man importerer bilder fra minnekort til PC, og hvordan man redigerer og lagrer dem. Han bruker Photoshop og Adobe Bridge.
Peder går igjennom bildene han har tatt og velger ut de beste, og han snakker mye om å slette de dårlige og ikke vise alle bildene våres, men plukke ut det beste. Han redigerer fargene og størrelsen på bilde, før han legger det ut på facebook.

Jeg kjenner ikke til verken Adobe Bridge eller Photoshop, for jeg bruker Picasa og lagrer mine bilder i mapper med navn. 



Jeg tømmer minnebrikke på kamera for hver gang jeg har overført bildene på PC, og setter navn på bildene mine med en gang. Jeg liker ikke å legge ut bilder på facebook, men bruker mange av bildene jeg tar på bloggen min.


Jeg eksporterer bildene mine til mapper med navn, og minsker størrelsen og setter vannmerke på samtidig.


Når bildene er lagt inn på PC, så overfører jeg jevnlig bildene til en ekstern harddisk. Der har jeg samme system, med mapper og navn, f.eks julen 2014 – sommerferien 2014 osv. – osv.

Oppsummering av grunnkurs i foto med Se og Lær – siste del.
«Vi må tillate oss å ta dårlige bilder, for å få pågangsmot til å jakte på det gode bilde»

Peder Songedal oppsummerer kurset med å gå igjennom de forskjellige tingene kurset har inneholdt.

Blender – dybdeskarphet: hvordan dette påvirker bildet vårt. F16 – mye på bilde som blir skarpt, f3 - lite på bilde som blir skarpt.

Lukkertid: viktig å holde kamera stødig og få et skarpt bilde med lav lukkertid. Skal man ta bilde av noe som beveger seg, så er det lurt å bruke en rask lukkertid.

ISO: forskjellige innstillinger i forhold til hvordan lyset er. 100 ISO er fint i full sol, mens en ISO på 3200 er perfekt i et mørkt rom.

Brennvidde: ikke gå for tett på, f.eks portrett så er det fint å bruke en brennvidde på 80-85.

Blits: bruk det og da særlig ute for å avdekke skygge. Bruk undereksponert blits – 1/3.


Våg å kaste/slette bilder – ingen trenger å lagre mange like bilder. Behold de-/det beste.

Min vurdering av fotokurset:
Jeg husker at jeg var utrolig spent når jeg startet på dette kurset, men jeg gledet meg også like mye. Jeg har kanskje alltid vært glad i å ta bilder, og nå så jeg muligheten til å lære masse om hvordan jeg kunne ta fine bilder. 
Til nå har jeg bare brukt auto innstillinger, og jeg ser det nå i ettertid at bildene mine ble blasse i fargene, mens nå trenger jeg nesten aldri å redigere farger. Nå sliter jeg mest med helt lyse bilder, eller helt mørke. Men etter litt justeringer så er jeg på gang, og jeg kan ta flotte bilder med min egen innstilling.

Bruker nok litt lengere tid på selv fotograferingen, men blir utrolig fornøyd når jeg har funnet diverse innstillinger som fungerer til det jeg skal bruke det til.
Den første halvdelen av grunnkurset likte jeg aller best, for det var der jeg lærte mest. Endelig skjønte jeg hva alle bokstavene og knappene på kamera kunne brukes til, og hva som er forskjellen på blender, lukker og ISO. Hvordan forskjellige brennvidder påvirker bildene jeg tar, hadde jeg nok en anelse på fra før, men alltid kjekt å se forskjellen og tenke litt på dette neste gang.

Det jeg savner mest i dette kurset, er det å lære å fokusere på motivet. Hva skal jeg ta med på bilde? Det er jo som regel masse rundt selv motivet. Når er det best å stå og ta bilde? Eller kanskje sette meg ned på kne? Alt dette i forhold til hva det skal tas bilde av. Hva skaper uro på bilde og hva skaper et flott bilde? Jeg savner også det å kunne ta gode kveldsbilder ute.

Redigering og lagring av bilder ved bruk av forskjellige bildebehandlingsprogrammer på nett, så velger jeg å bruke det jeg alltid har brukt. Jeg er arkivar til daglig, så mitt lagringsystem bærer nok preg av det. Jeg må ha system og navn på mapper og bilder.

Jeg er utrolig glad for at jeg har fått denne muligheten, og jeg har lært masse som jeg vil ta med meg i fotograferingen videre. Det å kunne ta bilder og publisere dem på bloggen, det gir meg så mye glede, og særlig det å få tilbakemeldinger på bildene som blir vist.

Fotogleden var i høyeste grad til stedet før, og den har ikke blitt svekket etter dette kurset. Tusen takk til Peder Songedal og Se og Lær.

Har du lyst til å ta et fotokurs hos Se og Lær, så anbefaler jeg det på det varmeste.

Lykke til med å ta det gode bilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fra snø til sol

Mandag var det snøvær, ja egentlig i hele helga har det vært snøvær på Lillehammer. Dette er min vei til jobb mandag morgen. Eg...